De techniek achter Stereo M/S

M/S stereo is voornamelijk interessant in combinatie met bv dolby SR(D) of andere formaten die gebruik maken van een LCR (zie later) beluistering.

Er wordt gebruik gemaakt van drie microfoons : een XY koppel (zie hierboven) voor het stereobeeld en een (hyper)cardoïde microfoon voor het centrum (hier een voorbeeld).



Het signaal, 3 signalen eigenlijk (links, midden, rechts), wordt samengeteld tot 2 signalen (sporen)

 

uitleg hieronder enkel ter informatie

Bekijken we eerst het Side signaal. Dit signaal heeft een left en een right component (twee signalen dus),


zetten we vervolgens het linkerkanaal in tegenfase, dan beschrijft de som van beide sigalen het verschil tussen links en rechts

links = A+B+C

rechts= E+F+G

links in tegenfase = -(A+B+C) = -A-B-C

links+rechts= -A-B-C+E+F+G

voegen we daar de derde microfoon aan toe dan krijgen we ongeveer het volgende :


de Mid microfoon registreert B+C+E+F

op twee sporen staat nu respectievelijk :

M = B+C+E+F

S = -A-B-C+E+F+G

Hieruit kunnen we terug het volgende reconstrueren :

Right = M + S = (B+C+ E+F) + (-A-B-C+E+F+G) = -A+2E+2F+G

Mid = M = B+C+E+F

Left = M – S = (B+C+ E+F) - (-A-B-C+E+F+G) = A+2B+2C-G

Uit dit (theoretisch) voorbeeld blijkt dat we de mid-microfoon breder moeten kiezen, ofwel de side-microfoons nauwer (het houdt gemakkelijkheidshalve ook geen rekening met de relatieve geluidssterkte van de signalen en de specifieke karakteristieken van de verschillende microfoons)

Het voordel van dit systeem is dubbel :

·        De ruimte (breder of smaller) van het stereobeeld kan in de mixage nog aangepast worden (door de verhoudingen van M en S microfoon t.o.v. mekaar te variëren.

·        Opnames met een M/S microfoon geven een veel duidelijker “midden”, wat vooral voor LCR (Left, Center, Right) beluistering zoals in de (home)cinema een groot voordeel bied.